Fremantle

9 mei 2015 - City of Fremantle, Australië

Vanmorgen de wekker om half 8 gezet. Ik ben helemaal niet goed opgestaan vanmorgen. Ik heb waarschijnlijk gisteren veel te weinig gedronken waardoor ik nu heel duizelig ben en daardoor ook misselijk, maar even genoeg gaan drinken vanaf vandaag.
Vandaag gaan we naar het havenstadje Fremantle. Het is een redelijke kleine stad maar zeer toeristisch en druk. We zijn eerst naar het Maritiem museum geweest. Voor het museum staan veel plaquette's met hieop de namen van alle migranten welke per schip zijn aangekomen in Fremantle. Ook Ria en haar ouders staan erop, zie bijgevoegde foto. Daarna het meswum ingegaan, vandaag was er gratis toegang omdat er een hoop te doen was in de stad en het museum, waar de resten van de Batavia liggen, gesloten was. Wel jammer deze had ik graag aan Giovanni willen laten zien. Even door het museum gestruind en daarna in een hele oude bus gestapt voor een rondrit door de stad. Dit duurde hooguit 30 minuten. Trevor, Giovanni en ik zijn er daarna afgestapt om met de auto naar het centrum te gaan, de dames bleven zitten zodat ze in het centrum konden uitstappen.
Veel parkeerplaatsen waren vol en na even gezocht te hebben een plekje gevonden vlakbij de Round House (de oude gevangenis). Elkaar op het stadsplein weer gevonden en even een hotdog gegeten, we waren allemaal een beetje flauw aan het worden. Op het plein stonden allemaal landbouw machines welke op stoom werden aangedreven en veel oude auto's en motoren.
Daarna naar de markthallen geweest en uiteraard weer iets gekocht...toch wel leuk de toerist uithangen ;). Naast de uitgang stond een straatartiest waar we zijn blijven staan kijken. Hij deed het zo goed dat weglopen geen optie was. Uiteraard hierna richting de haven gelopen om bij een tentje fish and chips te eten.....zo lekker daar maar.zo machtig. Nog wel een plekje gehad om er een ijsje achter te eten. Ria en Tiny zijn terug gelopen naar de auto en Trevor heeft Giovanni en mij meegenomen naar de Round House...de oude gevangenis van Fremantle. Het uitzicht daar is echt heel mooi omdat je hoog boven de stad staat.
Eenmaal terug bij de auto betrapte we de dames op kaarten op de achterbank van de auto...we hadden het van te voren kunnen weten.
Via de toeristische route langs de stranden en door het plaatsje Cottelsloe naar huis gereden. Dit is een rijk gedeelte langs het strand, een soort Sunset boulevard van WA. De ene gave dure auto/motor na de andere reed voorbij, de ene villa na de andere. We zijn hier even gestopt om het uitzicht over zee te bewonderen, richting Rottnest Island. Dit lag 19 kilometer verderop.
In de auto terug hadden we allemaal moeite om onze ogen open te houden en toen we om 6 uur thuis kwamen wilde we eigenlijk allemaal al naar bed maar het was gewoon echt nog te vroeg. We hebben het kunnen rekken tot bijna 10 uur maar toen ben ik echt gegaan.
Morgen is het moederdag. We gaan eerst naar de vlooienmarkt en in de middag zouden we thuis blijven voor de kinderen.