Dag 12

31 juli 2017 - Postojna, Slovenië

Vanmorgen konden wij alle drie moeilijk uit bed komen. We hadden namelijk allemaal heel goed en vast geslapen.
Na het ontbijt om half 10 vertrokken naar Slovenië voor de Postonja grotten op zo'n anderhalf uur rijden vanaf de camping.
We hebben even een tijdje voor se grens gestaan daar Kroatië en Slovenië echt nog een ouderwetse paspoort controle hanteren. Kroatië is een erg mooi land maar Slovenië is nog vele malen mooier. Hier zijn de bergen echt super groen en overal waar je kijkt schitterende hoge bergen en vergezichten.
De grot is de toeristische trekpleister van het land en daar was de prijs ook naar. Je kon kiezen uit totaal 4 dingen om te bekijken. De grot en de bijbehorende expo was "verplicht" of je kon kiezen voor een ondergrondse dierentuin van dieren uit de grot en een kasteel.
Wij hebben gekozen voor de combinatie grot, expo en dierentuin, hiervoor moesten we goed € 103,- voor betalen (2 volwassenen en 1 kind).
Eerst de expo bezocht, dat werd ons ook aangeraden zodat je met net iets meer info de grot inging.
Daarna door naar de grot gelopen over een soort promenade met allemaal eet tentjes en souvenirwinkels waar onze rondleiding met een gids begon om 1 uur.
Eerst met zijn allen in een soort treintje die je een heel stuk de grot in reed, ik had er gelijk spijt van dat ik geen vest mee genomen had want het treintje reed best vlot dus ving je veel wind......met een omgevingstemperatuur van 10 graden en een open shirtje was dit niet zo tof.....eigen schuld want voor € 3,50 kon je een vest huren.
Daarna eruit en begon de tocht pas echt te voet. De paden waren zeer goed begaanbaar en ook voor oudere mensen te doen, soms wel wat steil.
Je viel van de ene verbazing in de andere. Als je dacht het gezien te hebben was het om de hoek of de volgende stuk grot nog mooier. Ik was blij dat we geen fotorolletje meer gebruikte want ik zou ze allemaal vol geschoten hebben.
Aan de einde van de wandeling waarbij op 1 stuk ook nog de verlichting uit ging om te laten zien hoe donker het was in de grot, gingen we weer in de open trein en reden we nog een stuk door de grot heen, echt heel mooi.
Éénmaal buiten kreeg je een klap in je gezicht van de warmte, je ging van 10 graden naar ruim 30 graden.
Toen eerst maar eens iets gegeten want het was inmiddels al half 3. Daarna naar de ondergrondse dierentuin gegaan, leuk opgezet met allemaal bakken waar je aan de hand van het plaatje de dier zelf kon zoeken.
Toen was het tijd om naar huis te gaan, Giovanni eerst nog een ijsje gescoord en aan de terugweg begonnen.
Net voor de grens met Kroatië geeft Giovanni ineens een "gil "...er loopt hier een salamander hagedis ding!! We hadden inderdaad een verstekeling aan boord. Daar we niet zo simpel konden stoppen zijn we maar doorgereden en zouden bij de camping wel even kijken.
De wegen zijn allemaal zeer goed en duidelijk voor overdag dan....er is namelijk geen verlichting qua lantaarnpalen maar goed daar hadden we geen last van.
Net na half 6 op de camping aangekomen en gelijk de verstekeling opgezocht. Een mooie hagedis met een afmeting van ongeveer 15 cm zat in de kofferbak. I.p.v. dat we hem vanuit de auto naar de achterklep joegen, ging hij juist naar voren en verdween in het gat onder de handrem.....die zien we waarschijnlijk niet meer terug. We hebben de auto nog even open laten staan voor een paar uur misschien kon hij zo nog wegkomen, we zullen het meemaken.
'S avonds broodje gegeten en een reis editie van monopoly gespeeld, dat was echt wennen want hij is echt totaal anders als de bordspellen maar wel heel leuk.
Daarna de avond uitgezeten, douchen en naar bed gegaan.
Morgenochtend gaan de mannen naar een waterpark met 13 glijbanen zo'n 4 km hier vandaan voor een paar uur en mama heeft ook vakantie en gaat even kijken of ze bij de lokale masseur/spa persoon terecht kan voor een uurtje aroma massage, dat lijkt mij echt even lekker.
'S middags staat nog een bezoekje aan Poreč op het menu voor souveniertje want de vakantie loopt nu snel te einde.

1. Pa:
    1 augustus 2017
    Ben blij dat jullie het mooi vonden , blijft een bijzondere attactie.
    Intree is inderdaad niet gratis maar je komt er misschien niet meer.
    Ja de vakantie schiet op , dus geniet er van.
    Gr. Pa