Dag 10

29 juli 2017 - Triëst, Italië

Vanmorgen helemaal brak wakker geworden allemaal. Een Duitse schlager festival ( optreden van een 1 of andere zanger) begon gisteravond om 10 en ging door tot vannacht 5 uur...
Tegen 10 uur vertrokken naar Triëst in Italië. Bij de Kroatische grens richting Kroatië stond een file van hier tot Jericho en dan te bedenken dat wij ook in de middag nog zo terug moesten.
Na een anderhalf uur rijden in Triëst aangekomen. Mega zoeken naar een parkeerplek want echt alles stond vol. Eindelijk een garage gevonden en toen als een speer door naar de Burger King want we moesten allemaal echt heel erg plassen, uiteraard ook gelijk lunch genoten daar.
Daarna zijn we de stad ingegaan. De gebouwen zijn geweldig mooi maar wat een stinkstad zeg met veel zwerfvuil en zwervers, Parijs is er niks bij. We hadden het leuke toeristische idee gemaakt om naar de kathedraal te lopen, uiteraard geen rekening gehouden met het feit dat deze boven op een heuvel ligt en dus weer klimmen door de straten met een helling van 10% ofzo maar goed we hebben het gered. Eenmaal boven bleek er verdorie ergens een trap te lopen vanaf het straatniveau beneden naar de kathedraal boven...daar stonden we dan met ons bezwete lijf blij dat we boven waren.
De kathedraal was dicht, beetje jammer. Dan maar naar het kasteel wat er naast lag. Entree was maar €3,- en meer was het ook niet waard. Buitendat de Italianen net zo chauvinistisch zijn als de Fransen was het kasteel een aanfluiting. Daarna maar terug gegaan naar de auto. Eenmaal daar kon je in de parkeergarage alleen betalen met cash....dus op zoek naar een flappentapper want we wisten niet zeker of we nog genoeg euro's hadden.... en gelijk langs de ijszaak gegaan want ja Italiaans ijs is de beste zeggen ze....het ijs op de camping was beter maar oké, het was wel de meest vriendelijke persoon die we hebben mogen ontmoeten in Italië.
Toen begon de terugreis. We hebben eerst de route opties doorgenomen i.v.m. de file voor de Kroatische grens. Blijkbaar is er nog een weg naar Kroatië net iets om maar volledig geen file, we konden zo door rijden. Wel grote stukken binnendoor maar dat was zeer de moeite waard, zowel Slovenië als Kroatië is echt waanzinnig mooi.
Direct doorgereden naar Poreč want we zouden daar uiteten gaan bij Gradska Kavana. De recenties (achteraf) waren alles behalve lovend maar God wat heb ik lekker gegeten. Heel simpel een biefstuk met uien en een beetje patat en groente. De biefstuk was echt boter mals en kon je met je vinger snijden en uitsabbelen. De uien leken verbrand maar waren het net niet en waren zo lekker...ik lustte nog wel zo'n biefstuk.
Het personeel was over vriendelijk en Robert kreeg meerdere malen een halve knuffel of klop op zijn schouder en Giovanni moest high fiven. Toen we weggingen kregen we allemaal nog een hand. Omdat alle obers een beetje toeristen Nederlands konden heeft Robert ze " hasta la pasta" geleerd..was wel lachen.
Direct voor het restaurant konden we een boot trip boeken " sunset met dolfijnen" gelijk maar gedaan voor morgenavond. 2 en half uur op zee dolfijnen spotten (van 18.00 tot 20.30 uur).
Daarna terug gelopen naar de auto en even oma gebeld.
Aangekomen bij de camping was de muziek alweer begonnen. Dit keer samen met Robert even gaan kijken. Overal op de strand hadden ze tafels en bankjes neer gezet en het was gezellig druk. Uiteraard een ijsje erbij genomen en even genoten.
Terug bij de tent heb ik Giovanni overgehaald om gezellig met mij naar het strand terug te gaan. Samen lekker wat gedronken en een nutella pannenkoek gegeten. Op dat moment was volgens mij de hele camping aanwezig op het strand.
Daarna retour naar de tent gegaan en de avond uitgezeten.
Morgen relax op de camping en de boottocht in de avond.

1. Pa:
    29 juli 2017
    Jammer dat de stad er zo uit ziet, ik vind de gebouwen wel mooi.
    Jullie hebben in ieder geval voldoende beweging gehad , mag ook wel na zoveel ijsjes.
    Jammer dat er zoveel herrie is , slapen is toch wel belangrijk.
    Het is wel gezellig op het strand, geeft een lekker gevoel.
    Wel dat is het, tot de volgende verslag.
    Gr. Pa