De 6e dag

25 juli 2017 - Funtana, Kroatië

Ondanks een hele koude nacht waarin Giovanni en ik een deken erbij hebben gepakt, heel goed geslapen.
Bij de supermarkt vers brood gehaald en ontbeten.
In de loop van de ochtend zijn we naar de Baradine grot geweest. Deze is alleen met een gids te bezoeken. De tocht duurt ongeveer 40 minuten en je loopt uiteindelijk 60 meter onder de grond na heel veel trappen gehad te hebben.
De grot is nog volledig in originele staat op wat verlichting en trappen na. Bijzonder mooi om alles zo te zien en de gids maakte het nog leuker. In de laatste kamer van grot en voor ons het diepste punt kon je het dier " de olm" zien. Het dier is maar een 20 cm en volledig blind maar omdat deze zo zeldzaam is en er zo weinig nog over bekend is, maakt het bijzonder om deze in het wild te zien. En toen moesten we weer terug omhoog...... man man man wat een klim was dat, 200 en nog wat treden.....naar beneden ging een heel stuk makkelijker.
Boven eerst iets gedronken en een soort van mini oliebollen gegeten, geen idee wat het precies was maar wel lekker. Uiteraard een magneet gescoord voor op de koelkast.
Aangezien we nog geen zin hadden om terug te gaan naar de tent zijn we doorgereden naar Vrsar. Heel gezellig stadje waarbij alle toeristen dingen op de boulevard zijn. Ook de goochel ijsman was daar zijn kunsten aan het vertonen (zie op youtube: vrsar ijsco). Eerst maar een restaurantje opgezocht voor de lunch. De mannen wilde graag pizza en ik heb mij gewaagd aan de Kroatische lekkernij ćevapčići. De pizza's waren zo groot dat Giovanni hem niet op kreeg en Robert net wel. De lokale lekkernij is ook zeker voor herhaling vatbaar, gehaktstaafjes en eronder lag iets van rijst met een super saus.
Uiteraard moest er daarna nog een ijsje gescoord worden iets verder op, bij een echte Italiaan die alles zelf vers maakte en dat proefde je gelijk!
Eenmaal weer terug bij de tent even een wasje in de emmer gedaan zodat het kon weken en later op de avond uitgespoeld.
Het weer sloeg ook weer wat om, het bleef wel droog maar de wind was erg aanwezig en het werd fris dus maar lekker op bed onder de deken liggen puzzelen.
We zijn zo rond 11 uur echt naar bed gegaan.
Morgen gaan we een dag naar Pula.

1. Tiny Aandeweg:
    25 juli 2017
    Als ik zo hoor kom jullie niet om van de honger.
    Grotten zijn altijd wel bijzonder.
    S nachts is niet erg als het koud is, als je maar op de dag mooi weer hebt.
    Hoop dat het weer lekker blijft.
    Thuis gaat het prima.
    Wij wensen jullie nog fijne dagen toe.
    Gr. Van ons.
  2. Pa:
    25 juli 2017
    Altijd toch wel bijzonder zo'n grot , in wezen ga je terug in de tijd.
    Het zal wel koel zijn geweest , je kan makkelijk niet goed worden temp. buiten en ineens de koelte in.
    Je zal wel pijnlijke kuiten hebben.
    Aan eten geen gebrek zie ik , geniet maar .
    Gr. Pa
  3. Ellen Vos:
    26 juli 2017
    Je gaat inderdaad heel veel miljoen jaar terug in tijd. Waar wij liepen was er alleen maar zee en zo was ook de grot gevormd.
    Het had een constante temperatuur van 14 graden, niet heel koud maar een vestje was lekker.
    Aan eten inderdaad geen gebrek. Het gekke is dat speelgoed duurder is als eten. De pizza's die Robert en Giovanni hadden koste samen 95 kuna dat is zo rond de 13 euro. Giovanni kocht gisteren een nieuwe slinger en dat kreng koste gewoon 100 kuna! Duurder als twee hele grote pizza's! Zelfs excursies met een boot in de avond om dolfijnen te zien kosten maar tussen de 100 en 150 kuna. Het is echt heel goedkoop hier, behalve dan het toeristische speelgoed.