7e dag Pula

26 juli 2017 - Pula, Kroatië

Vandaag allemaal redelijk op tijd uit bed gekomen na een fris nachtje.
Vandaag staat de stad Pula op het reisprogramma. Deze stad is de 7e stad van Kroatië qua inwoners.
Na ongeveer 50 minuten gereden te hebben, de auto net buiten het centrum neergezet (gratis). Gaan lopen richting het centrum. Eerst de Arena aangedaan, dit is de enige Arena die zich mag meten met het Colloseum in Rome. Hij meet 30 meter hoog en is een ellips van 105m bij 130m.
De tribune is nog deels intact en de rest van de binnenkant is ruïne. Wel wordt de Arena nog gebruikt voor concerten waarvoor ook nu een installatie werd opgebouwd En ik moet zeggen het klinkt echt heel mooi van binnen. Onder de Arena bevind zich 1 lange gang waar in vroegere tijden olijfolie werd gemaakt. De attributen hiervoor stonden er nog.
Na de Arena over de boulevard gelopen naar de Dom, leuk om van buiten gezien te hebben maar van binnen was hij kaal dus zijn we gelijk doorgelopen naar de tempel van Augustus. Heel mooi bewaart gebleven tempel uit de Romeinse tijd. Naast deze tempel stond het gemeentehuis, op zich niet bijzonder zij dat het gebouw nog een tempel omsluit, dit kan je alleen zien als je rond het gebouw loopt.
Van sightseeing wordt je dorstig en zijn met het uitzicht op de tempel op een terras neergestreken.
Uiteraard moesten we ook nog naar de stadspoort, hier kom je de oude binnenstad in, mooi om te zien.
Er stonden nog een aantal historische gebouwen op de planning maar helaas werd er verbouwd en dus geen toegang.
Dan maar terug lopen naar de auto. Pula is gebouwd op een heuvel dus zowel de heen - als de terugweg was best pittig...wederom een dag met flink wat fitness beweging.
Op de terugweg vlakbij de camping eerst even een paar boodschapjes gehaald bij de Kaufland, een mega supermarkt waar je ruime keus hebt. Dat kwam mooi uit want we wilde bbq-en vanavond.
We zouden op tijd gaan eten want Giovanni wilde nog vissen vanavond maar.... toen begaf de scottel het.....alles weer ingepakt, in de koelkast gedaan en naar het grill restaurant gelopen want we kregen hem niet meer aan de praat, morgen maar even verder kijken hoe of wat. Gelukkig zit er een camping winkel dicht in de buurt.
Prima gegeten met uitzicht op zee, wat wilt een mens nog meer.
Morgen een dag camping.

1. Pa:
    26 juli 2017
    Mooi verhaal, door dr foto's kan wel een beeld krijgen hoe het was.
    Jammer dat je BBQ kapot is gegaan , misschien kan je hem nog maken.
    Hier alles goed , katten goed geen problemen.
    Alleen je afvoer in de keuken wil maar slecht doorlopen.
    Heb er ontstopper in gedaan maar het hielp niet echt.
    We zien wel.
    Gr. Pa
  2. Tiny Aandeweg:
    26 juli 2017
    Jammer van je bbq misschien morgen.
    Wat een mooie oude stad.
    Mooie foto,s .
    Volgens mij hebben jullie weer mooi weer.
    Een rustdag is ook lekker.
    Geniet nog van jullie vakantie.
    Gr. Van ons.
    En zora en tam tam alles goed in Ridderkerk.